13. Juli

Mo i Rana i sydenstemning!

Her møter jeg nok en god kollega; Oddbjørn. Han hadde sett en kjent (og svett) kar på tur forbi Mo Næringspark på vei til Bech's camping og huka tak i meg. Kjekt med gode kollegaer.

Ble med innom avdelingskontoret til MainTech (jobber selv hos MainTech i Trondheim) og tok en kaffe der (ref. bilde). Oddbjørn kjørte meg deretter til turistforeninga sitt kontor her, hvor jeg fikk nyttige opplysninger om "føreforhold" i nærområdene her og da spesielt Saltfjellet. Som ikke det var nok tilbød Oddbjørn å kjøre en tur inn til Umbukta Fjellstue i kveld. Snakk om service! Driveren der har gått Norge på langs to ganger og vil ha mye og god informasjon og anbefalinger for ferden videre.

Kanskje kan turen videre nå gå som opprinnelig planlagt mellom turistforeninga sine hytter på Saltfjellet. Det ville vært kjempegreier. Snødybden i de høyeste delene av Saltfjellet er på omlag 2 meter. Høyeste punkt i rutenettet mellom hyttene ligger imidlertid på omlag 600 meter. Med varmen som nå har kommet kan det gjøre ferden der mulig.

Må da bunkre skikkelig med mat siden hyttene her ikke har proviantlager. Viktig med nok mat. Har kjøpt et par fleskepølser som sikringskost.

Turen innom Umbukta Fjellstue var oppløftende. Det vil med stor sannsynlighet gå greit å bevege seg via hyttene i Saltfjellet. Blir godt å komme av veien igjen! Gåing etter vei sliter også på skoa ser jeg. Blir nok et tredje par om ikke så alt for lenge. Bir uten tvil nok et par Salomonsko.

14. Juli

Også en del av "Norge på langs livet".

Har bodd en del i slike campinghytter etter hvert på turen. Holder nå til i denne lille hytta i Storforshei som ligger et par mil nord for Mo i Rana. Venter på siste bunke med kart for turen videre. Kommer med all sannsynlighet hit i morra.

Campinghytteliv er helt greit det. Ingen luksus, men man har det man trenger. Blir uansett fort lei av såkalt luksus, så DET er absolutt ikke noe savn.

Hørte et fornøyelig innslag i nyhetene mens jeg satt og spiste middag her i dag. Det hadde regnet så mye i Steinkjer i går at det kanskje er en rekord av ett eller annet slag. Spesielt det, men det fornøyelige var den lokale innbyggeren som ble intervjuet i Steinkjer. Dama hørtes helt grei og fornuftig ut hun, det var navnet som fikk meg til å trekke på smilebåndet; VÅTLAND DELBEKK. Hva er sannsynligheten for at begge etternavn passer så godt til aktuell sak? Tannlege Røskeland kan bare gå hjem å legge seg spør du meg.

16. Juli

Innlosjert i Rana Turistforening si flotte Bolnastua. Sponsa av Olav Thon som har fått sin egen plass utafor.

Har de siste par dagene hatt følge av en skikkelig vandrer; Christoph fra Zalsburg. Han starta 1. Mars og har gått gjennom hele Tyskland før han fortsatte oppetter Norge. Hadde gått omlag 300 mil da jeg møtte på ham rett etter Storforshei. Imponerende greier. Han skal til Nordkapp han også. En svært positiv kar og derfor godt turfølge. Slår følge med ham videre til Sulitjelma.

Ellers møter jeg stadig gode kollegaer, denne gang Tormod, som sammen med familien var på vei til hytta et sted i nærheten av Narvik. Trivelig møte. Kan være at vi treffes igjen når jeg kommer til Narvik.

Går videre til Lønsdal. Deretter videre til Sulitjelma. Når vi kommer til Sulitjelma er ca. 2/3 av turen gjennomført. Har blitt enig med Christoph at det blir mye god mat og drikke da. Blir stas.

Noen (?) har tipsa Rana Blad. Kommer derfor en liten sak der om turen. Artig.

Bilder under av trivelige møter.

En liten hilsen til Julie:

Håper du har hatt en fin sommer så langt med mange fine opplevelser på hesteryggen!

• Kollega Tormod og familien....

Møtte de et stykke etter Storforshei. Fin gjeng.

• Christoph fra Zalsburg....

Noen går langt - andre går enda lengre.

18. Juli

Innlosjert i "Trygvebu" etter flott tur gjennom Junkerdalen.

Fra Bolnastua gikk vi E6 ned til Lønsdal og telta ved "Lønsdalsstua" der. På veien var vi selvsagt innom Polarsirkelsenteret for det obligatoriske bildet der.

Ved "Lønsdalsstua" lå Polarsirkelen Høyfjellshotell. Der tok vi en middagsbuffet og spiste nesten til vi sprakk og drakk Mack øl selvsagt.

I morges våkna vi til et mygginferno. Da var det plutselig vi som var middagen. Kom oss av gårde og ble kvitt myggen da vi kom opp i fjellet.

Må henge i selen for å følge Cristoph. Lang kar med lange steg. Bra å få langa ut litt.

I morra går turen videre i retning Argaladhytta. Er vel i Sulitjelma om et par dager tenker jeg.

20. Juli

Coarvihytta. Varmt og godt inne her etter en litt regnfull, men samtidig flott tur fra Ballvasshytta hvor det ble overnatting i går. På Ballvasshytta gjør du ditt fornødne "på kanten av stupet". Artig utedo!

Christoph prøvde fiskelykken i går og vi hadde store forhåpninger om fisk til kvelds. Ble dessverre ingen fisk, men det ble et svært så godt måltid likevel. Christoph er rene kokken og tryller fram den ene retten bedre enn den andre. Ikke farlig å være på tur da. Har mye å lære om god turmat.

De siste to dagene har det vært mye vading av elver. Teknikken blir stadig bedre, så nå går dette svært så greit. Blaut blir man, men så lenge man kan tørke ting på ei god og varm hytte er ikke det noe problem.

Sulitjelma i morra og kjærkommen bunkring av mat. Blir "restemiddag" i kveld.

Mariel:

Gleder meg til sjokoladekake!

• Kokk i aksjon.....

Ballvasshytta har begrensa kjøkkenfasiliteter uten at det er noe problem.

• Vading....

Mista nesten den ene skoa her.

• Rene "Niagarafossen"....

... et sted i Junkerdalen

21. Juli

Snakk om trivelige og hjelpsomme folk!

Mens vi var på Coarvihytta fikk jeg en SMS fra en tidligere NPL'er; Rolf Schjem. Han inviterte oss til hytta si som lå langs veien videre til Sulitjelma. Vi takka selvsagt ja og ble møtt av Rolf og kona   med en kjempegod lunsj og - de skjønte hva NPL'ere savner - en iskald øl!

Vi fikk svært gode og nyttige råd med på veien videre; hvor vi burde gå, informasjon om spesielle steder, elver som må krysses, hytter på veien osv.

Som ikke dette var nok fikk vi med en ladning av Real Turmat! Satte stooor pris på dette siden de ikke selger dette i Sulitjelma. Og ikke nok med det! Sekkene våre ble kjørt til Coop'en i Sulitjelma, slik at vi selv bare kunne vandre lett og ledig etter dit. En kjempestor takk til begge to! Håper også at alt går bra med fugleparet som hadde laga reir i skistativet ved inngangen til hytta og at det går godt med avkommet.

En kjempegod start på dagen - se bilde under.

Etter skikkelig bunkring i Sulitjelma, slet vi oss opp bakkene til Ny Sulitjelmahytta. Her ble det et herremåltid av dimensjoner og godt å drikke. Fineste hytta så langt med hensyn til utsikt - helt utrolig! Livet er herlig!

Blir nok ei stund til neste oppdatering nå. Tror det er så som så med nettdekninga framover. De svenske hyttene ligger imidlertid tett og skal være fine med hyttervert og greier. Utfordringa kan bli et par større elver i starten på svensk side. Blir spennende.

Ellers:

Nå er omlag 2/3 av turen gjennomført. Skulle gjerne ønsket at turen aldri tok slutt. Fantastisk å være på tur.

I Narvik blir det bytte av sekk. Sender hjem min Norrøna Recon Pack og kjøper en Bergans "Alpinist" 130 liter. Prøvde Christoph sin. Svært stor forskjell med høy vekt i sekken. Norrøna sin kan være god med +20 kg., men ikke når du nærmer deg 30. Vil si at bærekomfort er som natt og dag da i Bergans' favør.

Rolf Schjem og kona sammen med Christoph.....

• God mat og drikke....

....krever litt innsats

• Oppdateringer.....

• Norge er vakkert....

28. Juli

Ankom Ritsem i går etter ei fantastisk uke etter Padjalantaleden.

Tok bussen til Gallivare for bunkring for ei ny flott uke fram til Abisko og et avbrekk i Narvik.

Går fremdeles sammen med Christoph. Tror vi ender opp med et godt spekklag når vi kommer til Nordkapp. Skikkelige måltid.

Nye sko anskaffet. Disse bør holde til turen er slutt.

Kommer sterkere tilbake etter ankomst Narvik.

4. August

Ankom Abisko i går etter ei lita uke i Kungsleden på svensk side. Til tider svært vått. Tok bussen til Narvik i går og vil ta bussen tilbake til Abisko i morgen for å fortsette ferden videre.

Etter den flotte turen langs Padjalantaleden, var turen langs Kungsleden en skuffelse. Alt for mye folk med sine pilegrimsstaver som knapt gidder å hilse. Styr unna tur der.

Kort oppsummering av turen fra starten av Padjalantaleden og fram til Abisko:

22.07: Fra Ny Sulitjelmahytta til Sorjushytta. Møtte noen rare damer på turen med heksehatter.

23.07: Overnatta i Staddajokka. Mye "jokka" og "jauuhre" på navna her.

24.07: Telta et sted etter Staloluokta hvor innkjøp i den store kiosken de har der ble gjort.

25.07: Videre langs Padjalantaleden. Telta etter passering av Laddesjokka hyttene.

26.07: Telta ved Kutjauure.

27.07: Videre til Anonjalmme og båt over til Ritsem.

Videre ferd fram til 03.08: Etter denne Kungsledensaken.

Noen minner fra de siste par ukene under.

Blir ny bunkring av mat her i Narvik. Blir nok atter en gang ei stund til ny oppdatering pga. lite urbane strøk ei tid framover. Ny sekk er anskaffet, så nå vil turen videre gå lett som en lek.

• Samebrød og røkt fisk...

• Christoph's fenomenale "burgere"...

Potetmos, Cabanossi pølse, hvitløk, chilli, løk, buljong og mye ost - mmmmm

• Teltplassen sin....

• Olav og Øystein....

Et par andre NPL-vandrere i samtale med Christoph.

• Svensk mellanøl....

Hverken fugl eller fisk, men greit når en er tørst.

• Sol og fint vær...

Et unntak de siste par ukene.

• Badstu....

Har blitt en del av det de siste par ukene.

• Mygg....

Kjekt med mygghatt.

• Nordkapp nærmer seg....

Her fra Narvik.

7. August

Framme i Gaskahytta på norsk side. Virkelig bra å være tilbake på ei norsk turistforeningshytte. Mye triveligere enn de svenske.

Har fulgt Nordkalottruta de siste dagene; dvs. stort sett i grenseområdene mellom Sverige og Norge. Telta før vi kom fram hit til Gaskahytta. Bløtt til tider og spesielt på slutten av dagens etappe. Veldig godt å fyre opp å få tørka ting da.

Siden vi kjører skikkelig gourmetstil når det gjelder mat, er sekkene litt tunge. Starta begge med 35 kg fra Abisko for tre dager siden. Begrensa med Real Turmat der, kun 3 poser for sikkerhets skyld.

Videre ferd blir mot Kilpisjervi på finsk side. Forhåpentligvis har vi nok mat fram til da. Fikk heldigvis styrka lageret med søtsaker tidligere i dag da vi stakk innom en campingplass. Noen svært hyggelige turister der ga oss en rekke godsaker siden de mente vi trengte det. Bra folk!

• TV-Tormod?

Tormod - visste ikke at du hadde butikk i Narvik.

• Nok en av Christoph's gourmetretter....

Nudler, honning, sukkererter, hvitløk, chilli, ingefær, godt kjøtt - enda mer mmmmm....