23. Juni

Starta i lett regn fra Setertjønnhytta. Steinkjer kommune og Ogndalen skogeierlag har laget et skikkelig bra opplegg rundt Norges geografiske midtpunkt. Fra nærmeste vei og P-plass der var det lagt en 10 kilometer lang svillesti hvor en gikk tørrskodd og lett i fint terreng. To fine grillkoier og flere hvilebenker var det også her. Ta turen hit - anbefales.

Det lette regnet ble etter hvert litt tyngre og vedvarte dagen ut. Måtte videre gjennom 3 kilometer med "urskog" på vei oppover Roktdalen. Brukte 2 timer på den lille biten. Var lite frista av telt denne kvelden, men hadde ikke annet valg. Telt kan være det fineste som finnes når været er bra. I skikkelig regnvær er det noe du bruker hvis du må. Ting blir uansett bløtt av kondens. For en helgetur/ukestur er ikke dette noe problem, men skal du være på tur lenge unngår en slikt hvis mulig.

Samtidig er det også slik at når en først er inne i et telt på en skikkelig regnværsdag, er det riktig så trivelig å høre på regnet som trommer på teltduken. Fint å sovne til.

Bildet her viser et hjerte som åpenbarte seg i et lite vann et par dager tidligere. Her hadde naturen laget et lite under i form av en stor stein. Snodige greier.

24. Juni

Laaang tur fra Roktdalen til Snåsa. Så imidlertid fram til muligheten for å tørke opp og traska på fram til Snåsa hotell. Her er en god treretters middag inntatt, kaldt øl og enda mere mat.

Isbilen hadde rute ved hotellet. Gjett hvem som oppsøkte den?

Snakka med kjentfolk på butikken i Snåsa. Kan være mye snø i fjella framover. Blir nok å følge vei fram til Nordli, så får vi se der hvor greit det blir i terrenget over til Røyrvik. Det blir som det blir og en gjør det en må.

25. Juni

God natts søvn på Snåsa hotell, en solid frokost med mye godt brød og smøring av matpakke. Det blir til at en spiser mye brød når muligheten byr seg. Havregrøt er godt det, men brød smaker ekstra godt når du ikke har tilgang til det daglig.

Blir ikke den store forflyttinga i dag. Rusler ned til Snåsakroa og innlosjerer meg der og oppsøker slekt som bor i nærheten. Passer godt værmessig. Skal regne en del i dag, mens det ser bra ut i dagene som kommer.

Litt om utstyr:

Fremdeles lovpriser jeg Salomonskoa. Nå har jeg prøvd de skikkelig både i fjellet og på vei. Anbefales - kjempekjøp. Når det gjelder sekken er jeg generelt fornøyd med den også (Norrøna Recon Pack 125). Pakkramma har imidlertid et par forbindelser som holdes sammen med skruer. Her blir det knirkelyd etter hvert. Har kontakta Norrøna og håper de har en løsning for å bli kvitt lyden. Skjønner ikke helt hvorfor ramma ikke er helsveist. En blir fort lei av slike lyder når de er der hele tida. Når vekta på sekken ligger på,omlag 28 kg blir det til at ramma utsettes for relativt stor belastning/vridning og da er skrudde forbindelser ingen god løsning konstruksjonsmessig.

Også fornøyd med teltet (Helsport Rigestind Superlight 1/2). 1/2 skal bety at opptil 2 personer kan bruke det. Har greit med plass jeg, men en bør være stupforelska dersom 2 skal oppholde seg der.

Ser ellers fram til Are Sende Olsen og revyfestival på Høylandet om ei ukes tid.

Blautmyra i Lierne frister ikke. Den er sikkert ikke mindre blaut i år. Har hatt et par fine uker i flotte fjellområder i det siste og tar derfor veien fatt noen dager opp til området ved Majavatn. Derfra ligger den mer fristende Børgefjell nasjonalpark og venter. Går dermed glipp av "Norge på langs sokkene" i Kvelibua. Det får heller være. Har allerede noen sokker som fortjener navnet.

Hyggelig avslutning på dagen med besøk hos Bjørhusdalslekta ved Snåsavatnet. "Snus i Snåsa" betyr som du ser forpakninger i 5 liters bøtter. De kan det der her! Mye har forandra seg i Snåsa siden jeg gikk der på skole, men ikke snusbruken.

26. Juni

Må roe ned litt på dagsetappene ei ukes tid for ikke å komme for langt forbi Høylandet og revufestivalen som starter der onsdag i neste uke. Har derfor gått til Heia gjestegård ca. 17 km nord for Snåsa og innlosjert meg der. Derfra går det merka sti videre mot Bjørgan og senere Grong. Passer godt.

Var så heldig å få med meg litt ferdamat fra slektstreffet i går; utsøkte molter og kjempegod elgpølse. Det ble derfor en utvida lønsj i dag. Ser fram til skikkelige moltemyrer senere på turen. Kommer til å spise til krampa tar meg. I tillegg til at det smaker utrolig godt, er jo den bæra også full av ting kroppen har godt av.

Begynner ellers å se fram til fiske i Børgefjell. Som guttonge var jeg med på eventyrlig fiske i området ved Majavatn og innfallsporten til Børgefjell der, men har ikke vært oppe på selve platået og alle vannene som ligger der. Når jeg kommer dit antar jeg også at temperaturen i vannet har steget såpass at fisken biter. Ørret som krøller seg i panna er absolutt noe å se fram til.

Mygghatten ligger stadig nærmere toppen av sekken. Ser ikke bort fra at den må tas i bruk snart.

Enig......
Fant dette tidligere i turen et sted i Setesdal. Turen så langt har bekreftet dette.

27. Juni

Sitter i Harran og spiser is. Begynner å få skikkelig føling med sommer.

Passerte hjerte i lakseland tidligere i dag (Grong). Der var det fiske det gikk i ja. Tjukt med vadestøvler nedover Namsen. Besøkte videre lakseakvariet som ligger rett før Harran. Fasinerende å se fisken på så nært hold. Akvariet ligger også flott til ved fossen der.

Resten av dagen går med til mat, mat, mat - mere is og noen runder med "Herreavdelingen". Livet er godt!

Litt om turmat:

Nr. 1: Real turmat (ingen over - ingen ved siden)

Nr. 2: Mr. Lee nudler (ingen seriøse konkurrenter der heller)

Nr. 3: Bixit sjokoladekjeks (til kaffen)

......også kaffe da selvsagt. NB! Trodde før at honning og kvae var det ultimate kliss. Pulverkaffesøl er verre. Godt råd: Hold pulverkaffen tørr i sekken.

28. Juni

Felt av en burger!

Så langt på turen har kroppen fungert godt med to unntak; etter inntak av noe kyllinggreier 16. Mai og nå i går etter en burger i Grong. Våkna i natt bada i svette og spøy deretter som en gris.

Lokalet i Grong, som selv mente seg å være et spisested, lova godt med innredning i gammel bondestil som bar bud om tradisjonsmat. Viste seg at de kun hadde noe burgerlignende og annet tull på menyen. Var sulten og gikk likevel for noe som skulle være en burger. Sikker på at den er synderen, siden jeg ellers den dagen kun inntok medbragt proviant som jeg har spist hele tida. At det er mulig å bli så dårlig etter mat trodde jeg ikke. Eneste kroppen har tålt i dag er kaffe. Hadde jeg vært i USA, søppelmatens hjemland, ser jeg ikke bort fra at jeg hadde gått til søksmål. Når "spisestedet" i tillegg ikke eier skamvett og tar kr. 170,- for noe sånt gjør ikke det saken bedre. Hvorfor serverer mange steder slikt? Det er fullt mulig å tilby skikkelig mat; som f.eks. Snåsakroa, som to år på rad har fått pris for god og sunn mat. Heretter skal jeg holde meg laaangt borte fra alt som ligner på typisk gatekjøkkenmat.

Har stavra meg fram til Setervollen; en gammel overnattingsplass mellom Harran og Namskogan. Merker at jeg befinner meg i tjukkeste-slektaland. Drivern av Setervollen kjente godt til store deler av slekta. Var heldig og fikk DEN fine hytta her til en rimelig penge. Fullt på høyde med høyfjellslodger jeg har prøvd tidligere på turen. I tillegg er drivern ei svært hyggelig dame som hjalp meg med mange nyttige opplysninger ifm. transportmuligheter tilbake til Høylandet neste uke. Trygg nærhet til WC er ellers et stort pluss i dag. Håper akkurat det går likar i morra.

GPS-brikken for Trøndelag ble bytta ut i dag. Nå er det vakre Norland som gjelder!

30. Juni

Via Brekkvasselv i går har jeg kommet meg til Namskogan i dag. Innlosjert på Nams-Inn der. Bra ordspill i forhold til "Namsin"-elva som renner like utafor vinduet her.

Ble 25 km i går på tom mage. Nøyde meg med 13 km i dag, siden magen fremdeles ikke er helt i lage. Har gått til innkjøp av en lakserende kruttpakke for å få siste rest av burger'n fra Grong ut av systemet. Håper det hjelper.

Sitter og leser NA (Namdalsavisa). Synes det er greit å få med seg lokale aviser/nyheter når en er på slik tur. Har fulgt litt med St. Olavs Loppet som er spesielt populært her. De kan å springe her. Malm på herresida og Namdalen suveren på damesida. Merker meg navn som går igjen. Kan virke som at dersom du ikke heter enten Brøndbo eller Kveli, ja - så heter du Sveli. Artig med navn.

Her på Nams-Inn står et skilt som viser avtander til ulike steder i verden. Fremdeles et stykke igjen dit jeg skal, men nok ikke så mange mil for min del som skiltet viser.

Planen videre er å komme seg til Majavatn for så å ta tog og buss til Høylandet på fredag. Har kjøpt en såkalt kveldspakke til da; revy, god mat og STAUT. SKAL få tak i billett til Are senere på kvelden.

På Nams-Inn ser det ut som de har verdens beste sjokoladekake. Må få skikk på magen slik at den får plass (og forblir på plass).

Trives så godt her i Namskogan at jeg blir ei natt ekstra. Namsenelva er på sitt fineste her. Dialekten er også til å bli i godt humør av. Alltid fint med dialekt.

Tar et lite stunt i morrra med en løpetur til Majavatn uten oppakning. Da blir det greit å ta toget opp dit igjen etter Høylandet for videre ferd i Børgefjell.

Ellers gjorde massasje i form an en såkalt "full body recovery" godt, riktig nok i en massasjestol, men likevel.

1. Juli

Etter 2 måneder på tur har jeg gjort meg noen tanker om hva jeg har savna minst i denne tida, sett i forhold til det "normale" livet ellers. Svaret er enkelt; å sitte i ro på en stol store deler av dagen. Å være i bevegelse er godt og gjør godt!

Derfor gjorde løpeturen til Majavatn fra Namskogan i dag også godt. Etter å ha gått i et par måneder, var det godt å kunne lange ut skikkelig  de drøye 3 mila. Stakk nedom Majavatn hotell som ikke lengre er i drift (konkurs i 2012). Litt trist at en slik flott beliggende plass ikke lengre er åpen. Overnatta her som guttonge og husker at vi da rodde ut til noen naust som hadde kulehull etter den kjente "Majavatntragedien" under krigen (ref. bilde). En annen ting jeg også husker godt fra da, var at jeg våkna der på hotellet og ropte at jeg var blind. Var blitt stukket av veps nær øyet i løpet av natta og så ingenting (ligna ei stund litt på Frankenstein).

Tok toget tilbake til Namskogan og drar i morra ned til Høylandet og revyfestival. Ser virkelig fram til det. Der blir det campingliv et par dager og mye god humor. Så får vi håpe værmeldinga slår til med godvær.

På Nams-Inn etter middag der satt jeg og funderte litt på moter. Det kom en gjeng med toppluer som tydeligvis er tingen også inne. Rar mote spør du meg. Øvre aldersgrense bør uansett være sånn ca. 20. Mange rare tanker en gjør seg når en er på tur!

2. Juli

Vaaaarmt på Høylandet! Spesielt i teltet (som forøvrig er det suverent minste her). Skal bli bedre (dvs. kaldere) i morra - godt!

Har vært på studentrevy i dag - bra saker. Mye god og lokal mat (læms, klenning og hva det nå heter alt). Kjempegodt.

Masse trivelige folk og god stemning - blir tatt godt imot her.

For varmt til mer skriving nå.

• Godt.....

øl på Høylandet

• Bra....

revyfestival på Høylandet

• Bæst...

på Høylandet

4. Juli

Et bål ved Nedre Fiplingvann.

Revy er fine greier, men et bål i fin natur er enda bedre. Tok toget opp til Majavatn hvor jeg avsluttet sist, fulgte E6 et lite stykke og kom til den såkalte Villmarksveien som bl.a. går gjennom Børgefjell. Rett ut i flott natur, stillhet og ro.

Blir teltliv dagene som kommer fram til Hattfjelldal. Prøvde fiskelykken igjen, men uten hell. Gir meg ikke, fisk skal det bli en dag.

Hyggelig besøk fikk jeg på starten av dagen før avreise fra Høylandet. Min gode kollega Odd Magne og dama stoppa på tur til Helgeland. Kjempetrivelig. De hadde også med litt godt til turen videre; Kvikk Lønsj, Rett i koppen og det dere ser under. Ble derfor treretters til middag i dag; deilig suppe, viltgryte og Kvikk Lønsj til dessert. Satte stor pris på det og gleder meg til sakene fra Island (under) til litt senere når det skal feires litt.

• Trivelig besøk

• God kollega

• Godsaker fra Island

7. Juli

Framme i Hattfjelldal.

Har hatt noen fine dager i Børgefjell. Også her har det vært mye snø i fjella i kombinasjon med stor "vårløsning" i elver. Etappene har derfor gått i lavere deler langs Fiplingvannene og videre opp langs Vefsna til Hattfjelldal. Har uansett vært flotte dager i vakker natur.

Innlosjert hos en privat utleier her. Viste seg at hotellet her ikke lengre var i drift. Glad for denne muligheten. Får tørka opp (etter ei svært blaut siste natt i teltet), får dusja, vaska klær og ikke minst sett litt Tour De France.

Flere har lurt på om det ikke blir litt ensomt på slik tur. Blir ikke det. Revy på Høylandet var artig og camping svært tett på andre i et par døgn gikk greit det. Samtidig er det slik at en trenger noen skikkelige doser i ensomhet etter slikt for at hodet skal komme helt i vater. Savner ikke folk som på festival mener det er helt greit å bedrive "kaldkauking" store deler - for ikke å si hele natta igjennom. I dagslys ser jo disse menneskene tilsynelatende voksne ut? Mulig fenomenet har noe med "tics" å gjøre - noe som bare MÅ komme ut på festival! Skjønner uansett ikke bæra av dette jeg.

Her i Hattfjelldal er det lite "kaldkauk" - kun herlig stillhet og ro.

På Dagsrevyen i dag meldte de om dårlig besøk på turisthyttene i vestlandsområdet pga. snømengdene i fjellet og dårlig farbarhet der. I østlandsområdet var det mer normalt. De glemte å nevne midt- og nordnorge. Er ikke akkurat særlig farbart i fjellene her heller. Snø i bøtter og spann. Blir litt mere vei også framover. Går greit, siden en får med seg litt "villere" natur innimellom.

Flaska med Birkir snaps fra Island ble tatt til kaffen idag. Gode greier Odd Magne! Smart av islendingene med koblinga til Bjørk! Smakte faktisk litt bjørk med bjørkekvisten som var i flaska. Flaska med Bjørk likør spares til kaffen senere en dag.

Under er noen minner fra Børgefjell.

• Snø i Børgefjella....

Snakka med en bonde (som forøvrig var kloningen til Thomas Wassberg - kliss lik) som sa at det aldri før har vært så mye snø på denne tida.

• Vårløsning...

I ei sideelv på vei ned til Vefsna.

• Fiskevak i Lomtjønna...

Overnatta der i natt. Striregna om natta, men våkna til opphold, vindstille og fiskevak (+ noen tusen mygg og knott).

9. Juli

Bleikvassli.

Kom hit på formiddagen i dag. Så ei stund mørkt ut mht. overnattingsplass. Karihaugen; en leirskole drevet av Normisjon og som også har ordinær overnatting, var sommerstengt. Fikk tips på Coop'en om en plass; "Villmarkshuset". Et av de beste tipsa på turen så langt. Ble tatt godt i mot av paret som driver stedet og servert en kjempelønsj med bl.a. samisk/stedlige brødvarianter. Noen som har smakt kamkak?  Lages bare her og i Korgen. Et sprøtt brød som serveres med et godt lag med sætersmør. Nydelig! Ble opprinnelig brukt som mat i slottånna. Da laga de store mengder av dette på forhånd, slik at de ikke skulle heftes med å bruke unødig tid på matlaging i denne hektiske tida.

Mannen på stedet er same. Har allerede fått mange gode tips og råd jeg skal ta med meg videre på turen; tenning av bål, hvordan elver skal vades, bra turmat mm.

Får absolutt villmarksfølelsen her. Rein ligger  på trappa til huset! Fra matsalen har man en fantastisk utsikt over en flott fjellverden. For en måned siden var det et par damer innom som  også går Norge på langs. Driverne hadde snakket med de senere. De hadde måttet gå etter vei fram til Narvik pga. de helt spesielle snøforholdene i fjellet i år. Mer snø har kommet etter den tid. Det eneste jeg er sikker på nå, er at jeg i alle fall får oppleve Finnmarksvidda uten snø (dersom det ikke blir full vinter igjen der da til den tid).

Dagen i går og i dag gikk etter Villmarksveien i Helgeland. Når en først må gå etter vei er den absolutt ikke den verste å gå etter. Tvert i mot. Anbefaler å ta turen innom den dersom en ferdes på disse kanter av landet.  Både i går og i dag gikk mye av tida med til å komme ser rundt Røssvatnet; Norges nest største innsjø. Den er stor! Slo opp teltet i går i ei fjellside med utsikt til vannet. Det var fint vær i går kveld. Lå lenge og filosoferte med denne utsikta da (se under). Det kom skikkelig regnvær til natta. Godt derfor å kunne tørke opp igjen her på "Villmarkshuset".

Har nettopp spist turens beste middag; reinsdyrkjøtt som jeg aldri har smakt det før. Heretter vil alt som har med slik mat sammenlignes med dette. Himmelsk mat!

Får med meg samisk brød til turen videre. De kaller det bare "sekkebrød". Er slik at det tåler å ligge i en sekk uten å ødelegges/smuldre opp. Ligner på polarbrød. Er mye bedre. Blir en god forandring/avbrekk fra havregrøten.

Anbefaling:

Besøk "Villmarkshuset". Dere vil ikke angre på det besøket! Kjøp samtidig med det dere kan av brødvarer herfra. Reinsdyr vil dere helt sikkert få servert. Det er spesialiteten her. Ble fortalt at rypejegere som er her blir sittende å spise og knapt er på jakt. Jeg tror dem! De som driver plassen er det bare EN ting å si om; bra folk. Ikke la dere lure av en litt rufsete stil. Som alltid trumfer innhold utseende.

Filosofiutsikt....

10. Juli

Ingeniørkunst i Korgen!

Denne flotte brua møter deg i innfarten til Korgen når du kommer sørfra. Stor ingeniørkunst. Før siste stein øverst i buen er på plass har brua ingen styrke. Med siste stein på plass tåler den det den skal. Bra bruk av tyngde- og presskraft.

Innlosjert på Korgen Vertshus. Blir her et par dager. Viktig med hviledager med jevne mellomrom. Er dessuten svært fint her i Korgen, med elva som renner igjennom sentrum her.

Viktig med god og næringsrik mat. Etter matkalaset på "Villmarkshuset" i går gikk turen til Korgen i dag lett. Hjalp også med "sekkebrød" medbrakt fra Bleikvassli til lønsj.

Gode minner fra Bleikvassli under.

• Kamkak...

Navnet kommer av at de brukte en stor "kam" for å lage mønsteret dere ser.

• Sekkebrød...

Eller Laibbit som samene kaller det.

• Helse i hvert steg...

Trimkasse som hang oppe i Bleikvassli. Enig med det som står på den. Har også blitt mange busker og opplevelser etter hvert.

11. Juli

Hviledag i Korgen.

Tour De France på TV og ellers full avslapping. Lesing av lokale nyheter i Rana Blad. Var en reportasje der om tre langrennsløpere som denne uka hadde hatt en ukelang tøff treningstur fra Majavatn til Krokstrand i Børgefjellområdet. De hadde hatt en strevsom tur med vekslende barmark/snø og flomstore elver. Bra at jeg ikke rotet meg opp der med oppakning.

Kunne tenkt meg å sett Rabot hytta nær Okstindene, men det koster mer enn det smaker. Er ikke mindre med snø der. Får heller ta turen tilbake under mer normale forhold en annen gang. Førsteprioritet er uansett å gå Norge på langs. Samtidig er det slik at en i løpet av en slik tur blir klar over/oppdager områder i Norge en gjerne kan tenke seg å oppsøke nærmere senere.

Neste år skal jeg uansett ta "Norge på tvers turen" langs 63 gr. Nord fra Stjørdal gjennom Sylane til Tydal nær svenskegrensa. Noe å tenke på også for andre?

Nå blir det vei opp til Storforshei hvor siste bunke med kart for turen skal mottas. Så får vi se hva som blir mulig mht. videre ferd derfra.

Liker normalt ikke å være i fysisk ro for lenge om gangen, men i dag er det helt greit med sykkel på TV i senga. Har det fremdeles som en greve jeg.

12. Juli

Selveste kongeisen (Royal mørk) på verandaen på Yttervik camping akkurat innafor grensa til Rana kommune. Fjord- og fjellutsikt. Vakkert!

Skikkelig sol og sommer. Blir sjøbad senere i dag. Mo i Rana i morra.