25. Mai

Fred og ro på Geilo. Dagen går med til å spise. Ubegrenset mattinntak når en er på slik tur. Likevel må buksereima stadig strammes inn. Luksusproblem.

Så får vi se hvor lang tid det tar opp til Otta.

26. Mai

På vei mot Fagernes blir dette nattas logi. Riktig så trivelig.

Det blir litt Norge på kryss og tvers og ikke rett på langs ei stund framover. Blir en del ekstra mil av det, men heller det enn å stå til knes i snøsørpe på fjellet.

Kanskje får jeg prøvd fikestanga også snart. Fisking i Valdres er sikkert bra.

Skikkelig trivelig retro-stil her i stabburet. En AIWA AUTO STOP Cassette radio recorder skaper god radiostemning og en NORMENDE Color 1534 TV på i alle fall 13 tommer sikrer Dagsrevyen. Vel så trivelig her som på et flott hotellrom. En gjeng med hester utafor er gode naboer, kun et lite vrinsk nå og da. Har ellers brukt ettermiddagen med å spille freesbee med hunden på plassen her. Han var bedre enn meg for å si det forsiktig. Artig var det i alle fall.

Gode naboer......

27. Mai: Midt på Golsfjellet - Lønsjen er i magen - Har "Lønsj" på øret - Studerer skyer.....

28. Mai

Et godt råd på morrakvisten; les det som står på små poser som ligger i pakninger a'la Real Turmat. Kjøpte en pose frysetørret middag på Joker'n på Golsfjellet (konkurrerende merke til Real Turmat). Inne i posen lå en liten pose jeg trodde var kryddermix. Blanda det derfor godt inn.

Syntes det smakte litt rart, men var sulten og hadde det i meg. Den lille posen viste seg å være antihydrantstoff som da selvsagt ikke var ment for inntak og derfor skulle fjernes før videre tilberedning. Har derfor fått svaret på at jeg ikke er det minste pissatrengt nå på morrakvitsen. Får drikke godt med vann i dag.

Har kommet fram til Beitostølen. Har vært et par lengre transportetapper nå. Turen i går over Golsfjellet var fin; flott landskap og optimale værforhold å gå i. I dag ble det etter hvert ganske fuktig. Da er det bare å finne noe godt å høre på å så bare gå.

Det er litt spesiell atmosfære på typiske vinterspsportsteder hvor sesongen akkurat er over. Det har vært typisk oppbruddstemning på Hovden, Geilo, Finse og nå Beitostølen. Ser fram til starten på sommersesongen på ulike steder framover.

Ser nå fram til turen over Valdresflya.

29. Mai

Bessheim Fjellstue blir dagens mål. Blir en tur på knappe 4 mil her fra Beitostølen. Været ser greit ut til å gå i; lettskyet, opphold og noen få plussgrader.

Hadde håpet på en matbit på Valdresflya Vandrehjem, men ser nå at de har stengt hele 2015 pga. ombyggingsarbeider. Da blir det lønsj ute i det fri i stedet.

Det viste seg at Valdresflya var stengt for biltrafikk da jeg nådde bommen. Skjønte ikke helt hvorfor da, men gjorde det etter hvert. Blåste nesten av veien noen kilometer lengre oppe.

Hadde da hele veien for meg selv - ikke en bil - det varte nesten helt til jeg var fremme ved Bessheim Fjellstuer. Ble etter hvert en fantastisk tur.  Reine  påskeværet med knall sol. Fineste dagen så langt! Hit skal jeg tilbake også sommerstid.

Hardangervidda på ski var fint, men å ha hele veien over Valdresflya for seg selv på det som etter hvert ble en kjempedag værmessig var enda bedre.

Fin avslutning på dagen med god mat og drikke på Bessheim Fjellstue. Stedet anbefales på det varmeste.

Et godt bilde på slik 29. Mai etter hvert ble mot Gjendesida av Valdresflya.....

30. Mai

Snø i lufta fra morgenen av. Blir videre ferd retning Otta. Hadde så smått håpet at fjellet var farbart derfra, men med det kalde været som har vært ser ikke det så bra ut. Får håpe det blir såpass varmt etter hvert at snøslapset forsvinner.

Først blir det imidlertid en solid frokost her på Bessheim Fjellstue.

Endelig framme i Randsverk. Oppsummering 30. Mai: Bløtt

Vil heller skryte litt mer av Bessheim Fjellstue som jeg forlot i morges. Drives av to damer som var bare jentene da de tok over drifta i 2005. Det de har gjort videre med forbedringer av stedet er utrolig bra. Fikk på forhånd anbefaling av maten på stedet. Den anbefalinga var bra. Kjempegod middag og veldig godt lokalt øl fra Atna bryggeri (tips; prøv "Beseggen" og "Nakenbad" derfra).

Frokosten sto ikke tilbake for middagen. Lokal ørret tilberedt på ulike vis og mye annet godt. Tips 2; prøv pultost og gravet ørret sammen på et godt rugbrød; mmmm.....

Vil også skryte litt av Hovden Sport som ikke skulle ha ekstra betalt for skiutstyret jeg leide hos dem på tross av at jeg dro over tida for leieperioden. I tillegg åpna de butikken på en dag de ellers hadde stengt dagen jeg ankom Hovden tidligere i Mai.

Resten av dagen skal brukes til å bli tørr.

31. Mai

Framme i Vågåmo. I morgen blir det å følge en bomvei som "snarvei" opp til Dovre. Deretter blir det gjennom Rondane via den omlag 5 mils lange bomveien som ender opp i Folldal.

Kort oppsummering etter en måned på tur:

Omlag 25% av turen er unnagjort. Har vært en drøm så langt. Som ventet har det blitt en del å gå etter vei, men det er noe en må regne med når man starter på en slik tur i begynnelsen av Mai. Har vært en kald måned, men samtidig temperaturer det er godt å gå i. Skal absolutt ikke klage på været og temperaturene. Sterk varme tror jeg fremdeles kan være den største utfordringen i turen framover.

Beste/viktigste utstyret så langt (i prioritert rekkefølge); skoa, lommeradio, lesebrett.

Beste opplevelse så langt; uten tvil Valdresflya

Beste opphold/mat; Bessheim Fjellstue

Siden jeg skal holde på i 4 måneder til må jeg kanskje roe ned litt (ref. 25% unnagjort etter 1 måned).

Bildet viser dagens lønsjplass - savner ingen ting der.....

1. Juni

Første sommerdag? Ser ikke ut som det her på Vågåmo med nysnø på toppene. Blir nok en fuktig dag, bare å ta på regntøy og smøre øregangene med god musikk. Får se hvor langt det blir i dag. Sannsynligvis tar jeg kvelden på Sel.

Ble en ganske lang etappe også i dag. Har endt opp på Dovreskogen hvor jeg har innlosjert meg på en camping der. I morra blir det hviledag. Mest pga. småmurring i legger - viktig å unngå lengre stopp pga. betennelse og slikt tull. I tillegg er værmeldinga i morra ikke bra for å si det forsiktig. Blir å ligge med føttene høyt å lese ei god bok.

Så for første gang under skoa i dag. Her har det vært slitasje på hæla. Blir i alle fall ett par til før turen er omme. Samtidig må jeg også skryte av skoa. De har vært svært gode å gå langt i (takk til Crispi). Blir samme sko også neste gang.

Gleder meg til turen gjennom Rondane. I Folldal har jeg fått en god anbefaling; besøk Ølkjiller'n der. De skal ha "Norges beste utvalg tå Øl". Har ikke tenkt å la den muligheten gå fra meg. Åpent kun fredag og lørdag, men det tror jeg skal passe midt i blinken mht. videre ferd og etapper. Ulike bryggerier og spennende nye ølsorter har satt spiss på turen så langt. Har tenkt å smake meg videre fram nordover på den sorten.

• Starten på en hviledag....

Hviledag og hviledag....

• Slutten på en hviledag....

Spørs om det ble så mye hvile for hodet da...., men - se under....

En SOERLIE Cognac til kaffen var godt det....

3. Juni

Hviledagen i går gjorde godt. Klar for nye mil. Dagens etappe går mot Grimsdalshytta. Det bli telting der (hytta er stengt til 10. Juni). Ser ut til at været blir greit uten mye nedbør de 2-3 dagene ferden gjennom Rondane tar. Lover bra.

Klær og sko har fått ny impregnering, har fått vaska klær; alt ligger til rette for mange fine nye dager på tur.

Teltet ble slått opp noen kilometer før Grimsdalshytta. Stigninga opp til platået på turistveien gjennom Rondane er ganske dryg, så det ble litt kortere enn tenkt uten at det gjør noe. Som over Valdresflya hadde jeg også her veien for meg selv siden den fremdeles var vinterstengt. Eneste turfølge denne dagen var gjengen dere ser på bildet. De trodde visst jeg var gjeter eller noe slikt, for de fant ut at de skulle gå på veien så lenge jeg var der. Måtte til slutt stoppe helt ei stund slik at de skulle komme på at det var mulig å trekke ut i terrenget. Trivelig turfølge det så lenge det varte.

• Lesebrett er kjempegreier...

Fint å ha i Rondane også.

• Lønsj i Grimsdalen...

Utrolig fin dal.

• Nærmeste nabo i Folldal...

Er innlosjert på Løkken Fjellgard. Karen her ga jeg mat fra trammen. Staselig kar.
    Han viste også hvordan jeg får frokostegget mitt - eller er det slik det foregår?

4. og 5. Juni

4. Juni gikk videre gjennom Rondane. På kartet var ei bu merka som ei ubetjent TT-hytte en passe dagsmarsj 8 km forbi Grimsdalshytta; "Tollevshaugbua". Tok derfor sikte på den, men bua var i privat eie viste det seg og låst. Telta derfor i ly av bua siden det var sterk vind også denne dagen.

5. Juni starta jeg tidlig. Så fram til Folldal og besøk på "Ølkjiller'n" der for testing av godt lokalt øl. Vel framme i Folldal viser det seg at "Ølkjiller'n" var nedlagt. Nå var det kun kafe "Solhellinga" som var i drift i etasjen over. Ble da is og kaffe der. Dama på kafe'en tipsa meg imidlertid om at Joker'n rett over gata hadde overtatt mye av det gode utvalget i lokalt øl. Det stemte - se under. Nå blir det lammefrikasse, "Stabbursøl" (passer bra siden jeg bor i et) og en "Gruveøl" - også disse fra Atna bryggeri. Gleder meg.

Middagen er inntatt - godt! Sjokoladepudding, kaffe og St. Halvard likør til dessert. Har det bra.

Odd Nordstoga med "Kunsten å gå på" på radioen - perfekt avslutning på en fin dag her i Folldal. Så får vi se om snøen er borte i den opprinnelige videre løypa herfra eller om det blir noen flere mil etter vei. Det blir som det blir.

Snart er de duggfriske.......

6. Juni

Ikke hver dag en våkner av hanegal. Det gjorde jeg i dag. Trivelig med dyr. Her på Løkken  Fjellgard har de geiter, ullgris! , høns og ender. Mange går fritt omkring.

Har sjekka snøforhold videre i løypa. Fremdeles snø der. Da blir det mer eller mindre vei fram til Støren. Derfra transporterer jeg meg sannsynligvis rett øst til Aunegrenda og fortsetter forhåpentligvis i snøfritt terreng i retning Tydal derfra.

Fra den ene fjellstua til den andre; er nå innlosjert på Hjerkinn Fjellstue, god og mett etter en smakfull middag og en Dahls øl til maten denne gang. Tegn på at Trøndelag nærmer seg. Blåste skikkelig imot den siste drøye mila i dag, såpass at en måtte legge seg skikkelig i selen for å holde stø kurs. Strekket mellom Folldal og Hjerkinn var nytt for meg. Flott område.

Skal innhente opplysninger av kjentfolk i Selbu/Tydal området mht. farbarhet i fjellområdene der for etappene som kommer om ei lita uke. Må innrømme at jeg gjerne kunne tenkt meg såpass varme nå slik at snøen forsvinner og en kan begynne å bevege seg mest mulig rett fram. Det blir ganske så mange ekstra mil når diverse veier på kryss og tvers må brukes for å komme seg rundt ulike fjellområder. Samtidig er det fordeler med det også, slik som at jeg nå f.eks. har fått oppleve et par fine fjellstuer jeg ellers ikke ville fått med den opprinnelige planlagte ruta.

På Hjerkinn Fjellstue er det hest det går i. Jeg er eneste gjest som ikke skal gjøre noe ifm. hest mens jeg er her. En masse unger - skikkelig liv i leiren. Fin avveksling med litt liv og røre rundt seg.

Cowboyfrokost er tingen når en skal ut å gå noen mil....

• Snøhetta

Vinker farvel til Snøhetta....

• Moskus

100 meter fra to som stod rett over veien ved Kongsvoll Fjellstue. Imponerende dyr.

• Turprodukt - Terningkast 6

4 L vannpose med tappekran - genialt.
    Fra teltleir ved Driva 7. Juni

I Sør-Trøndelag (hurra!). Kun 16 mil fra Trondheim....

8. Juni

No kainn deinn hvite skiten oppi hær smelt! Deinn e itj længer fin å sjå på heller!

Dagens lille hjertesukk - snøen representert med fjellet rett vest for Oppdal sentrum. I går var jeg på nippet til å påstå at sommeren var kommet til Trøndelag. Hadde skikkelig sommerstemning etter passering av grensa til Sør-Trøndelag og lå lenge og kosa meg utafor teltet på ettermiddagen. I morges våkna jeg til ei skikkelig snøbyge. Sånt blir det ikke mindre snø i fjellet av.

Nok om det. Innlosjert i leilighet på Oppdal. Nettopp hatt en kjempelønsj på kafeen på Domus. Funn av en plass. Spis så mye du vil av varme retter til kr. 180,-. Det gjorde jeg. Fant i etterkant ut at det ble inntatt sånn ca. 3000 kalorier på den lønsjen. Skal tilbake senere på dagen og kjøre repetisjon til middag.

Dagens lille høydepunkt når en ligger i telt:

Det er stunda i soveposen etter at havregrøten og kaffekoppen er inntatt og en ligger å hører på våryre fugler av ymse slag. Det virker som de holder humøret oppe på tross av temperaturen.

Litt mer om turprodukter - denne gangen sovepose:

Når en skal bære alt med seg må alt utstyr være ultralett. Det gjelder også sovepose. Dunposen gjør jobben med å holde en varm, men en plass må vekta tas fra. Det har de gjort på trekket. Om morgenen ser det ut som det har vært putekrig - fjæra tyter ut. Får håpe det er noen igjen på slutten av turen.

• Sykkel fra Oppdal

Fikk litt lyst til å sykle videre noen mil, men det blir ikke med denne.....

• Reine sola

Når sola ikke viser seg er det fint med slike....

9. Juni

Kort etappe til Fagerhaug i dag. Går i nykjøpte sko og skal gå de litt inn med litt kortere distanser i starten. Det ble ikke de samme som sist likevel fordi sålen slites for raskt på Crispiskoa. Fikk i tillegg vite at gummien i sålen på disse også slipper lett på glatt underlag. Det er ikke gunstig nå som en etter hvert skal ferdes på stein og ur i fjellet.

Ble i stedet Scarpaskoa på bildet her. Kjennes bra ut så langt og ble lova at disse trygt varer til turen er over. At det er mulig å få til en slik farge på et par sko til menn skjønner jeg imidlertid ingen ting av. Det er samtidig selvsagt underordnet når skoa ellers er gode.

Dagens store høydepunkt:

Fikk hilsen fra Are & Odin i "Lønsj" i dag. Artig. Motiverende sang fikk jeg også; "Våren kommer nå". Får ikke bedre underholdning enn Are & Odin. Håper de går sammen igjen for flere gode lytteropplevelser.